Communiceren met de burger; Ede doet het zo!

Communiceren met de burger; Ede doet het zo!

2 mei 2017

Communiceren met de burger, het kan op vele manieren. Maar welke informatie wil je eigenlijk delen met je inwoners? En hoe zorg je dat interessante informatie vanuit de gemeentelijke organisatie ook daadwerkelijk gecommuniceerd wordt? Het Platform gaat de komende tijd op zoek naar antwoorden en manieren om ook op communicatievlak kennis en ervaringen te delen. Deel 1: de gemeente Ede.

Aan tafel met Sander Siebel, beleidsmedewerker, en Geeke Wilbrink, communicatie-adviseur bij de gemeente Ede. De afgelopen jaren heeft Ede een aantal succesvolle afkoppelprojecten uitgevoerd. Hoe zorgen ze ervoor dat de informatie over het afkoppelen, maar ook andere projecten, uiteindelijk bij de inwoners terecht komt? Sander legt uit: ”In Ede werken we met zogenaamde domeinen. Ik ben coördinator van het domein Water en vanuit die rol heb ik structureel één keer per maand een overleg met Geeke. We bespreken dan alle actuele projecten en we bepalen samen de communicatie strategieën. Op deze manier weet Geeke wat er speelt en vergeet ik niet om haar in te lichten over wat er gebeurt op de afdeling”.

Geeke is het daarmee eens: „De structurele overleggen zijn voor mij erg belangrijk. Het heeft ook zijn waarde bewezen. Door samen te bepalen hoe je gaat communiceren, is het resultaat beter. Ook evalueren we wat we hebben gedaan”. Sander: ”In het geval van de afkoppelprojecten ligt het succes van het project in het volledig ontzorgen, maar dit soort successen wordt nauwelijks met de buitenwereld gedeeld. Ambtenaren zijn daar meestal niet zo goed in en vinden ook vaak hun werk vanzelfsprekend. Ook daar hebben we gezamenlijk over gesproken en in dit geval ook besloten om het succesverhaal te vertellen. Ik heb voor vakgenoten een artikel geschreven voor het vakblad Riolering en we hebben voor inwoners een video gemaakt voor ons YouTube kanaal. Meer weten? Neem dan contact op met Sander via sander.siebel@ede.nl.