Communiceren met de burger; Renkum doet het zo!

Communiceren met de burger; Renkum doet het zo!

12 september 2017

Communiceren met de burger, het kan op vele manieren. Het Platform gaat de komende tijd op zoek naar manieren om ook op communicatievlak kennis en ervaringen te delen. Deel 2: de gemeente Renkum.

Een afspraak met de afdeling communicatie van de gemeente Renkum resulteert in een gesprek met maar liefst vijf mensen! Aan tafel zitten Pauline Tirion (communicatie), Manon Wille (beleidsmedewerker), de afkoppelcoaches Herman van der Hout en Lanny Olie en wethouder Wendy Ruwhof. En dat is dan ook meteen de kracht van de gemeente Renkum, korte lijnen en een grote betrokkenheid. Dat kan ook, want Renkum is relatief klein (31.400 inwoners), de medewerkers werken al langere tijd samen en tweewekelijks is er overleg tussen de wethouder, teamhoofd, ambtenaren en communicatie.

Afkoppelcampagnes

In 2014 heeft Renkum een eerste afkoppelcampagne uitgevoerd, waarbij de nadruk lag op bewustwording bij de inwoners over het belang van afkoppelen. Dit voorjaar is gestart met een tweede, meer uitgebreide campagne, met als doelstelling inwoners daadwerkelijk over te halen af te koppelen. De gemeente heeft gekozen voor ondersteuning van een afkoppelcoach in plaats van het verstrekken van subsidie. De afkoppelcoaches Herman en Lanny, staan op diverse plekken/markten om inwoners aan te spreken en komen ook bij mensen thuis om te adviseren. Deze laagdrempelige aanpak zorgt ervoor dat inwoners daadwerkelijk gaan afkoppelen en het verhoogt de bewustwording enorm. De campagne wordt ondersteund met advertenties met best practices, banners, kortings- en winacties, flyers etc. Meer weten over de campagne? Kijk dan eens op: www.renkum.nl/waterweken of neem contact op met Manon Wille via m.wille@renkum.nl.